keskiviikko 9. toukokuuta 2007

TULEVAISUUS TEHDÄÄN TÄNÄÄN

Se miltä Espoo näyttää 2025 suunnitellaan tänään. Sen tähden ei ole samantekevää mitä nyt päätämme Espoon yleiskaavassa tai Espoonlahden ja Tapiolan kehittämisessä. Tulevaisuuskuvien miettiminen on hyödyllistä ja hyvä tapa hahmottaa edessä olevien päätösten seurauksia. On vain yksi ongelma, vain harvat ovat valmiita antamaan prosessille aikaa. Tässä joitakin asioita joita jo tiedämme nykyisten ratkaisujen pohjalta tapahtuvan ja miltä Espoo näyttää 2025.
Pääkaupunkiseutu tiivistyy ja sitä ympäröivät kehyskunnat ovat entistä elinvoimaisimpia.
Syntyy uusia kehäteitä, kehä IV ja kehä V. Työvoima liikkuu enemmän ja suuremmalla alueella. erityisesti Pääkaupunkiseudulta ulospäin (toisin kuin nyt puhutaan).
Raideverkosto laajenee ja tihenee. Lentokentälle pääsee junalla (lopultakin). Metro menee Kivenlahteen ja ehkä kevytraitiovaunu Espoon keskukseen ja Leppävaaraan. Ensimmäiset vetyautot ovat sarjatuotannossa. Yksityisautoilu ei vähene.
Espoossa asuu 291.000 ihmistä, joista vieraskielisiä n 40.000 (lisäystä nykyiseen 25.000). Yli 65 -vuotiaiden osuus kaksinkertaistuu. Vanhustenhuoltosuhde (65 -vuotiaiden osuus suhteessa15-64 -vuotiaisiin) muuttuu merkittävästi. Vuonna 2004 se oli 24.3 %, vuonna 2025 se on jo 41.4 %. Suomessa on Euroopan nopeimmin vanheneva kansa. Työssäkäyviä on yhä vähemmän.
Vuoden 2011 jälkeen elinkelpoisten kuntien määrä laskee dramaattisesti ja kuntaliitoksia tehdään pakkokeinoin, koska muuta vaihtoehtoa ei ole palveluiden turvaamiseksi. Nykyinen kehitys viittaa siihen, että Pääkaupunkiseutu on yhdistetty yhdeksi suur Helsingiksi.
Näihin kuviin ja odotuksin on nyt alettava miettiä vaihtoehtoja. Itse mietin, haluanko Tapiolan jossa on kerrostaloja yhtä paljon kuin Helsingin Rastilassa? Haluanko Matinkylästä uuden Vuosaaren? Haluanko Etelä-Espooseen kaksi kertaa niin paljon asukkaita, kuin nyt. Vastaus on: EN HALUA. valitettavasti nykyisen valtuuston enemmistö haluaa. Mitä sinä haluat?

Ei kommentteja: